תהליך שריפת גופות – איך זה באמת קורה?

קשה לקבל החלטה גדולה לגבי תהליך שאתה לא מבין.

למרות שאולי אינך יודע את הפרטים המדויקים של תהליך הקבורה עתיק הימים ( יותר מ- 2000 שנה! ) של שריפת גופות, קל לדמיין את מה שקורה.

יחד עם זאת, השינויים הטכנולוגיים ותהליכי העבודה המודרנים, שינו מאוד את תהליך האופרה (תהליך השריפה). הבנת אופן הפעולה של המשרפה, לצד היכרות עם תהליך העבודה של הצוות שאחראי על שריפת הגופות, מפחיתה את תחושת התעלומה ומפיגה חששות בנוגע לתהליך השריפה.

במשרפות המודרניות של ימינו משתמשים בתנורים תעשייתיים המיועדים לשריפת גופות בלבד!   התהליך לוקח בערך 2-3 שעות. לאורך הדרך, אנחנו דואגים לוודא כי:

  • המנוח מזוהה כראוי.
  • המפעיל בטוח.
  • דואגים לכבוד הנפטר.

במתקנים מחוץ למדינת ישראל מאפשרים למשפחת המנוח להיות עדים לשריפת הגופה. בישראל מתקני השריפה אינם מאפשרים למשפחת המנוח להיות נוכחת בהמלך שריפת הגופה.

אז מה היא שריפת גופות ?

שריפה מצמצמת את הגוף ליסודותיו הבסיסיים באמצעות תהליך החושף אותו ללהבות, חום אינטנסיבי ואידוי. התהליך מבוצע בכבשן שתוכנן במיוחד בשם תא שריפה. ניתן להכניס את גופת המנוח עם מיכל גוף כמו ארון מתאים לשריפה או מיכל קרטון קשיח, או כפי שהיא.

עם סיום שריפת הגופה מתקבלים שרידים שלרוב נקראים "אפר", אולם למעשה הם מורכבים בעיקר משברי עצם. חשוב להכיר בכך ששרידי הגופה הנשרפים מעורבבים עם כל שאריות מיכל הגוף ולכן שריפה ללא מיכל גוף או שימוש במיכל גוף של קרטון מיצר שרידים יותר טהורים.  שריפה מייצרת שאריות של כ 3  ק"ג בממוצע, תלוי בגודל הגוף ובתהליך בו משתמשים במשרפה.

תהליך השריפה בפועל מורכב מחמישה שלבים בסיסיים.

  1. המנוח מזוהה ומתקבל אישור מתאים.
  2. הגופה עוברת תהליך הכנה.
  3. המיכל עם הגופה מועבר לתא שריפה.
  4. לאחר שריפת הגופה מוציאים מתכות שנותרו והשרידים נטחנים.
  5. "האפר" מועבר לכד זמני או לכד שנבחר או סופק על ידי המשפחה.

תהליך שריפת גופות המבוצע במשרפה

אז איך עובד תהליך השרפה – שלב אחר שלב

1. זיהוי הגופה לפני השריפה ושימוש באמצעי בטיחות לוודא שהשאריות המתקבלות הן של האדם הנכון

במשרפות מכובדות מתקיימים נהלים קפדניים  כדי לוודא ששרידי יקירכם מטופלים כראוי. השלב הראשון הוא לוודא את זהות הגופה. הליך זיהוי טיפוסי יכלול בכך שאיש בן משפחה יאשר את הזהות. בשלב הבא מונח על הגוף איזשהו תג זיהוי מתכת. תג זה יישאר לאורך כל התהליך. לאחר שריפת הגופה, תג הזיהוי יונח עם השרידים.

2. הכנת הגופה

 חשוב מאוד להסיר מכשירים רפואיים (לדוגמא קוצב לב) ותותבות שמופעלים על ידיד סוללות.השילוב של תהליך השריפה וסוללות  יכול להוביל לתגובה כימית שתיצור נזק לתא השריפה. פריטים כמו סיכות, ברגים ומפרקים יכולים להשאר. מדיניות המיחזור של מכשירים רפואיים משתנה בהתאם למתקן, אך בשום מקרה לא נעשה שימוש חוזר במכשירים כפי שהם. אנו מנסים לתרום מכשירים רפואיים למודסדות רפואיים בהם הם עוברים תהליך השמשה.

3.  שימוש במיכל לשרפת גופות

ישנן ארונות עץ מיוחדים המיוצרים לשרפה. אנו עושים שימוש בקופסת קרטון פשוטה שהינה יציבה מספיק כדי להחזיק את הגוף. בשיטה זו אנו ממזערים את השרידים שאינם שייכים למנוח.

4. תא השריפה (תנור לשריפת גופות) נכנס לפעולה

תא שריפה, הוא תנור תעשייתי שהוא גדול מספיק כדי להכיל גופה אחד. בתא השריפה מופעלים מבערים העושים שימוש סולר, גז טבעי או פרופאן. התא בנוי בתוך שכבת לבנים עמידות חום. לבנים אלו יעמידות בטמפרטורות של עד 2000 מעלות. תנורי שריפה מודרניים עוקבים אחר תקני איכות הסביבה והאוויר המחמירים ביותר. טכנולוגיית השריפה שלהם מקטינה את פליטת הפחמן האבק והריח לרמה של פליטה שקופה נטולת ריח. תהליך השריפה נשלט עלי ידי מחשב שעוקב אחר התהליך.

5. הפרדת המתכות משרידי הגופה

לאחר שריפת הגופה, השרידים עוברים תהליך קירו. מפעיל המתקן בודק את השרידים לשרידי מתכת שנותרו מאחור ומסיר אותם ביד או בעזרת מגנטים חזקים. המתכת נשלחת לרוב למחזר.

6. איסוף שרידי השריפה וטחינתם לאפר

אנו מתייחסים לשרידים שנשרפו כאפר אך מה שנשאר מאחור הוא למעשה שרידי עצמות. לאחר שריפת הגופה, השרידים נאספים ומועסברים למעבד מיוחד שטוחן את השברים לתוצר שאנו קורים "אפר".

7.  אריזת האפר במיכל

לאחר הטחינה מניחים את האפר בשקית ניילון. השקית מוכנסת בכד שהמשפחה מספקת או רכשה מאיתנו  או במיכל זמני (אנו מספקים כד בסיסי אך ניתן לעשות שימוש גם בקופסת קרטון). לאחר מכן הכד או המיכל עם האפר מועבר למקום טקס הפרידה או ישירות לרשות המשפחה  

בסוף זו ההחלטה שלך על מה שמתאים לך

גם שריפה וגם קבורה באדמה כרוכים בתהליכים המכלים את הגוף. בשריפה, החום הוא התהליך שמפרק את הגוף ובקבורה האדמה מפרקת את הגוף לאורך זמן. ההחלטה שמתאימה לך או ליקירך תלויה בגורמים רבים. צריך לקחת בחשבון עלות, אמונה דתית, מסורות ותרבות. בסופו של דבר, רק אתה יכול להחליט מה מתאים לנסיבותיך. אנו מקווים כי הבנה בסיסית של התהליך תעזור לך להחליט.


אנו בבדרכך מנסים לעזור לאנשים להפרד בדרך שלהם. אנו משלבים שירותים של שריפת גופות, מעמדי פרידה מכבדים ומוצרי הנצחה איכותיים.

נשמח לענות על כל שאלה שתעלה בראשכם!

אולי יש לכם עוד שאלות?

נשמח תמיד לחשוב יחד, להתייחס לשאלותכם – פשוט צרו קשר

התקשרו  073-3742020 או השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן