שריפת הגופות – אמיתות ומיתוסים

למרות ששריפת גופות היא דרך הקבורה הפופולריות ביותר בעולם כיום, עדיין יש הרבה מאוד מסתורין וחוסר ידיעה סביב התהליך. 

בישראל, בה היהדות אוסרת על שריפת הגופה, לצד ההקשר שנוצר לאנשים בראש בין מוות-שואה- ושריפת גופות, נוצרו הרבה מיתוסים אצל אנשים רבים.

ישנם מיתוסים בנוגע לחוקיות התהליך,  בנוגע לאוכלוסייה שבוחרת בשיטה זו, על האפשרות לקבל אפר של מישהו אחר. רוב הדברים השליליים ששמעתם על שריפה הם לא נכונים. 

להלן 6 מיתוסים נפוצים בנושא שריפת גופות:

שריפת גופות לא חוקית בישראל

אמת או מיתוס? מיתוס!

במרץ 1996 נחקק חוק הזכות לקבורה אזרחית חלופית, ובו נקבע כי כל אדם זכאי להיקבר על פי השקפתו בבית עלמין אזרחי חלופי, אם בחר בכך. יובהר כי קבורה אזרחית אינה בהכרח קבורה חילונית; זהו טקס קבורה שאופיו נקבע על פי  בחירת הנפטר, לפני מותו, או בחירת קרוביו. לפי החוק, "הבחירה יכול שתהיה בצוואה או בכל דרך אחרת".

למעשה החוק אומר שאין מניעה בישראל משריפת גופה של נפטר. העיקרון הבסיסי על פיו יוחלט אופן הטיפול בגופת נפטר הוא עקרון רצון המת, אותו ניתן ללמוד מצוואה או בכל דרך אחרת (לרבות עדויות בדבר אמירות בעל פה של הנפטר).

משנת 2004 מוצע לקהל השירות של שריפת גופות והוא נבחן על ידי בתי המשפט מספר פעמים ונמצא כחלופה חוקית לקבורה. 

ניתן לקרוא יותר לעומק האם שריפת גופות חוקית בישראל כאן

ניתן גם לקרוא עמדות נוספות על חוקיות שרפית גופות באתר כל זכות

תוצרי השריפה הם אפר

אמת או מיתוס ? בעיקר לא מדויק!

שרידי שריפת גופות - עצמות ואפר

למרות שלעיתים קרובות משתמשים במושג 'אפר' לתיאור שרידי שריפת הגופה לאחר שריפת הגופה האמת היא שמה שנשאר לאחר שריפה אינו אפר. השרידים עצמם דומים לחול גס, עם צבע לבן-אפור. השרידים המוחזרים למשפחתה הם למעשה שברי עצם שעובדו על ידי מכשיר דמוי מטחנה  כדי להידמות לאפר. תהליך שריפת הגופות לא ממש שורף את הגוף ומצמצם אותו לאפר כמו שריפה של עצים, הוא שונה בכך שהתנור אינו מבעיר את הגופה אלא יוצר חום עז סביבה שיוצר אידוי ופירוק של חלקי הגוף.

אתה יכול להשיג אפר של מישהו אחר

אמת או מיתוס ? לגמרי מיתוס! לא קורה!

מיתוס שריפה פופולרי שרבים חוששים ממנו הוא שהם עלולים לקבל חזרה אפר של מישהו אחר. 

משרפות מקפידות על ביצוע תהליך זיהוי של הגופה בעת העברת הגופה לרשותה. הזיהוי מבוצע בעזרת המשפחה. לאחר ביצוע הזיהוי מוצמדת לגופה לוחית זיהוי מתחתית שתישאר מאותה נקודת זמן יחד עם הגופה והאפר עד לעברת האפר לכד. 

בנוסף, לעולם לא שורפים יותר מגופה אחת בו זמנית בתנור כדי ששרידי גופות לא יתערבבו.

ניתן להיות סמוך ובטוח ששרידי גופת יקירך יועברו לרשותך.

רוב הדתות אוסרות על שריפת גופות

משהו שאנחנו שומעים לעתים קרובות ממשפחות בעת עריכת סידורי הלוויה הוא שדתם אוסרת על שריפת גופות. תלוי בדתך, הדבר עשוי להיות נכון או לא. לדוגמה, בדתות כמו יהדות ואסלאם, שריפה אינה נהוגה. עם הזמן כנסיות מסוימות שינו את עמדתן בנושא. הכנסיה הרומית-קתולית והכנסייה הפרוטסטנטית מאפשרות למשל שריפה אך עדיין מעדיפות קבורה. אם אינך בטוח באשר להשקפת אמונך על שריפת גופות, דבר על כך עם המנהיג הדתי שלך לבירור נוסף.  

ניתן לקרוא לעומק על עמדת דתות שונות לגבי שריפת גופות כאן

שריפה כרוכה בהדלקת הגוף באש

אמת או מיתוס?  בעיקר לא מדויק!

אחד מהמיתוסים הציוריים המוטעים ביותר הוא שהגוף עולה באש. בתהליך שריפת גופות משתמשים בלהבות ליצירת חום קיצוני בכבשן שתוכנן במיוחד. בתהליך השריפה הכבשן מגיע לטמפרטורות בסביבות 1800 מעלות צלזיוס. החום בתנור מצמצם את הגוף לגזים ושברי עצמות. לאחר ששרידים אלו מתקררים הם מונחים במעבד חשמלי שטוחן אותם ל"אפר". בשום שלב לא מובערת הגופה. 

שריפת גופות מלווה בריח רע וזיהום אוויר

אמת או מיתוס? מיתוס!

בכבשנים של היום מותקנות מערכות לניהול יעיל של הפליטה לצד מערכות לסינון מזהמים וריחות. הכבשנים מתוכננים לעמוד בתקינת הזיהום האירופאית המחמירה שדורשת רמת זיהום אוויר נמוכה ביותר.


אנו בבדרכך מנסים לעזור לאנשים להפרד בדרך שלהם. אנו משלבים שירותים של שריפת גופות, מעמדי פרידה מכבדים ומוצרי הנצחה איכותיים.

נשמח לענות על כל שאלה שתעלה בראשכם!

אולי יש לכם עוד שאלות?

נשמח תמיד לחשוב יחד, להתייחס לשאלותכם – פשוט צרו קשר

התקשרו  073-3742020 או השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן