קבורה אזרחית בישראל

קבורה אזרחית בישראל, שלפעמים גם נקראת קבורה חילונית או קבורה אלטרנטיבית היא קבורה שאינה מתבצעת על ידי גופי קבורה דתיים, הפועלים לפי ההלכה (כפי שנעשה במרבית בתי הקברות בישראל), אלא מתבצעת על פי השקפת העולם והאמונה של המנוח ובני משפחתו.

מכיוון שהשקפת העולם היא שקובעת את אופי הקברוה, קבורה אזרחית אינה בהכרח קבורה חילונית, והיא יכולה לכלול מרכיבים מהקבורה האורתודוקסית, הקונסרבטיבית, החילונית וכל שילוב אחר.

קבורה בישראל נערכת על ידי גופים דתיים אשר הוסמכו על ידי אחת מהרשויות הדתיות בישראל.

בחלק מהקיבוצים מתבצעת קבורה חילונית, אולם הקבורה בהם למי שאינו תושב המקום אינה אפשרית. בעבר היו מספק קיבוצים שמכרו חלקות קבורה אך כיום אפשרות זו אינה קיימת!

בשנת 1995  קיבלה ועדת שרים, החלטה היסטורית: לאשר עקרונית את הקמתם של בתי קברות אזרחיים בישראל.

בשנת 1996 נחקק חוק הזכות לקבורה אזרחית חלופית, המאפשר לאזרחי ישראל לבחור אם ירצו בטקס אזרחי על ידי תאגידי קבורה פרטיים, כדוגמת עמותת "מנוחה נכונה" שהוקמה במטרה לאפשר לכל אדם בישראל להיקבר בטקס ובצורה התואמים את השקפת עולמו, אמונתו ורצונו.

המצב כיום לא פשוט, ישנם פחות מ 10 בתי עלמין אזרחיים שמנוהלים על ידי גופים שאינם חברות קדישא – בינהם אפשר למצוא את:

  1. בשביל מנוחה נכונה – ראשון לציון
  2. מנוחה מכובדת – גבעת ברנר
  3. מנוחה נכונה – באר שבע
  4. מנוחה נכונה – כפר סבא
  5. מנחות עולם – נתניה

ישנם בתי עלמין שמנוהלים על ידי המועצה הדתית המאפשרים קבורה אזרחית  – לדוגמא בהרצליה ומודיעין, אך יש תמיד לבדוק את מידת החופש המתאפשר בקבורה במקומות אלו.

עלות קבורה אזרחית

מי משלם על קבורה אזרחית?

המוסד לביטוח לאומי ישלם את הוצאות הקבורה והשירותים הכרוכים בכך עבור כל מי שנפטר ונקבר בישראל או תושב ישראלי (לפי הגדרות הביטוח הלאומי) אשר נפטר בחו"ל. התשלומים על שירותי הקבורה יועברו ישירות מהביטוח הלאומי לחברות הקבורה. חברות הקבורה צריכות לספק ללא תשלום נוסף : הקצאת חלקה לקבורה, טיפול בנפטר והעברתו למקום הקבורה. תשלום נוסף יגבה מאלו הרוצים להיקבר בחלקות קבר אשר הוגדרו כחריגות או מיוחדות או במקרה של שמירת מקומות בחיים.

בפועל לקבורה אזרחית ישנן עלויות לא מבוטלות הכוללות עלות חלקה, עלות ארון, עלות של מצבה, עלות של ניהול מעמד הפרידה – ניתן לקרוא בקישור הבא על עלויות קבורה אזרחית

 

 

אולי יש לכם עוד שאלות?

נשמח תמיד לחשוב יחד, להתייחס לשאלותכם – פשוט צרו קשר

התקשרו  073-3742020 או השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן