איך לכתוב הספד

הספדת הנפטר היא כבוד גדול ומצווה חשובה. 

זוהי מתנה אחת אחרונה שתוכל לתת למנוח ולאהוביו. אבל אלא אם כן אתה נואם וכותב נאומים מנוסה, הכנה והעברת ההספד עלולה להיות משימה מפחידה. התהליך קשה עוד יותר כאשר אתה מתמודד עם האבל שלך.

טבעי לחלוטין להיות קצת חרד לקראת המשימה שעומדת לפנינו, אבל עם מעט הכנות תוכלו להתגבר על המכשולים ולכתוב הספד שיוצר את המחווה המושלמת.

כאן תוכלו למצוא טכניקות שנבדקו לאורך זמן לכתיבת הספדים להלוויות. שימוש בטכניקות אלו יעזרו לכם להתחיל.

אנו נחלק את המשימה לחמישה חלקים:

  1. איך להתחיל
  2. כיצד לבחור נושא הספד
  3. מה לכלול בהספד
  4. עשה ואל תעשה
  5. כיצד להעביר את ההספד

מה לכלול בהספד

ההספדים הזכורים ביותר מציירים דיוקן של חיים שלמים. כדי לעשות צדק לחיים ארוכים ומלאים בזמן כה קצר, הקפד לכלול:

  • עיקר הדברים: הישגים גדולים ואירועים משמעותיים.
  • תכונות: איך הוא היה כאדם, מה היה חשוב לו, ערכים. דגש על עשייה הממחישה את התכונות.
  • זיכרונות: רגעים מיוחדים המעניקים תובנה ומעוררים רגש.

הספד –  תחילת העבודה

כדאי לזכור את הסיבה להספד. אתה נותן כבוד למנוח, מכיר בחשיבותם של חיים ייחודיים ולוכד כמה מהזיכרונות שנותרו מאחור. אם אתה כותב את ההספד עם הקשר כזה ואתה נושא אותו בכנות, באהבה ובכבוד, אתה כבר בדרך הנכונה.

כשאתה מכין את ההספד, זכור שאתה מתמודד עם האבל שלך והתהליך עשוי להיות קשה מבחינה רגשית ולפעמים אפילו פיזית. אם אתה צריך, קח הפסקה כדי לאפשר לעצמך להתמודד עם הצער והכאב. תוכל לחזור לזה לאחר שתסדיר מחדש את נשימתך.

כתיבת הספד להלוויה –  שלב אחר שלב:

  1. דברו על זה:  זה הזמן לדבר עם המשפחה וחברים, להקשיבו לסיפורים, לדבר על מעשיו ולהרהר יחד  על חיי המנוח. שאל שאלות ותראה שתקבל תמונה יותר מלאה על חייו של האדם – מהיומיום ועד המצחיק, הלא שגרתי. רשמו את הדגשים שעשויים להעניק לכם השראה כשאתם מתחילים לכתוב.
  2. ערוך רשימה: רשום את הרשמים והסיפורים שלך שעשויים להתאים לאירוע. שים לב מה היה חשוב למנוח. איך הוא או היא אהבו לבלות? האם היו לו תחביבים? האם היו לה תחומי עניין מיוחדים? האם הייתה מוזיקה מיוחדת שאהב?מאכלים מסוימים?  אל תשאיר שום דבר בחוץ. כרגע אתה רק מנסה לתפוס רעיונות, זיכרונות ונקודות מבט.
  3. פיתוח נושאים מרכזיים – נשא לחבר בין הסיפורים והמעשים לקבוצות נושאים. קח בחשבון את אישיותו של המנוח. ישנם מגוון נושאים שעשויים להתחיל לצוף. לעתים קרובות, הספד יכיל שילוב של נושאים. לדוגמה, תוכל להתחיל בתשוקות המרכזיות שהיו חשובות לאדם שאתה מספיד ואז לעבוד לכמה סיפורים הומוריסטיים. לחלופין, תוכלו לבחור להכווין את ההספד על ידי שאלות או סיפור מסוים שאתם חושבים שמסכם את חייו של האדם עליו אתם כותבים. הנושא הכללי יקשור את חלקי ההספד שלך זה לזה.
  4. צור מסגרת : התחל לארגן את מחשבותיך. יצירת מסגרת עשויה להועיל בארגון הדברים שתגידו. דרכים פופולריות לבניית מסגרת כוללות סיפור כרונולוגי או כרונולוגיה הפוכה, לפי נושא (אולי שלושה או ארבעה נושאים חשובים), או לפי הנושא הכללי. לדוגמה, יתכן שיש ציטוט, כתבי יד, שיר, שאתה מרגיש שמסכם את חייו של האדם.
  5. התחל לכתוב: כאשר המתאר שלך מוכן (על דף או בראש שלך) אתה מוכן להתחיל לכתוב. הדבר החשוב הוא להתחיל.  זה לא צריך להיות מושלם. תעדכן ותערוך בהמשך. נסה לשמור על זרימת הכתיבה כאילו אתה משוחח עם אדם – כתוב בצורה שבה היית אומר את את הדברים.
  6. עריכה: עכשיו כשיש לך טיוטה, קרא את העבודה שלך בקול רם. זה ייתן לך תחושה כיצד ההספד יזרום ואיך זה יישמע כשאתה מעביר אותו. הוסף, מחק, סדר מחדש את המסגרת ושפר את הניסוח תוך כדי.
  7. קבל משוב :  שתף טיוטה ערוכה עם אחרים כדי לקבל משוב והצעות. ערוך את ההספד מחדש כדי לשקף את ההערות שנראות לך חשובות.
  8. תרגול: אפילו הדוברים המנוסים ביותר מתרגלים את הספדי ההלוויה  לפני שהם מעבירים אותם. תרגול ייתן לך את ההזדמנות לוודא שטון ההספד נכון, שהדגשים שאתה נותן בדיבור שלך הם נכונים, ושהאורך נכון. הספדים אמורים להיות מועברים בלא יותר מ- 10-15 דקות. קח בחשבון שקצב טוב הוא של 1000 מילים ל- 10 דקות והרבה פעמים הקצב יותר נמוך בפועל בלוויה.

מה כדאי ומה פחות כדאי כאשר כותבים הספד

  • כדאי לספר כיצד המנוח השפיע על חייך באופן חיובי, כמו גם כיצד מותו השפיע עליך. ככל שתהיה כנה יותר לגבי הרגשות שלך ההספד יהיה יותר עוצמתי.
  • כדאי מאוד לכלול סיפור אחד או שניים על המנוח. סיפור מצחיק בפתיחת ההספד יסייע לאנשים לזכור את האושר בחיי המנוח
  • הקהל שלך יגלה הבנה רבה אם תגלה שאתה מתקשה להעביר את ההספד. אם יש סיכוי שזה יכול להיות יותר מדי עבורך, תכין לעצמך תוכנית גיבוי – מישהו נוסף שיוכל להקריא את ההספד במקומך.
  • כדאי לראות בהספד כשיחה אישית עם חברים ובני משפחה. הקהל שלך להוט לשמוע על המנוח ויקבל בברכה את מה שיש לך לומר.
  • אל תשתמש בזה כהזדמנות ליישב חשבון ישן. אם יש לך היסטוריה עם המנוח שאתה לא יכול להתגבר עליה, עדיף לבקש ממישהו אחר לכתוב ולהעביר את ההספד.
  • אל תחשוב שההספד צריך להיות מושלם. אם אתה מדבר מלבך ומכבד את המנוח, ההספד יהיה טוב.
  • כדאי מאוד לכלול חברים ובני משפחה קרובים אחרים בתהליך. ניתן להיעזר בהם באמצעות סיעור מוחות, שיתוף סיפורים, עזרה בקביעת הטון ועזרה בשיפור הטיוטה הסופית שלך.

העברת ההספד

דיברת עם משפחה וחברים, פיתחת נושא , הכנת טיוטה , שיפרת אותה, וכעת מגיע החלק החשוב ביותר – העברת ההספד. זה גם החלק שעשוי להכביד ביותר עליך. רוב הסיכויים שאתה לא נואם מנוסה, ואתה גם מתמודד עם האבל האישי שלך של אובדן של אדם אהוב. למרבה המזל, ישנם דברים שתוכל לעשות כדי להקל על מה שעומד בפנייך.

  • תרגול, תרגול, תרגול: ככל שתתרגל את העברת ההספד כך יהיה לך קל יותר ברגע האמת. אמנם ייתכן שלא תזכור את הכל ועדיין תקריא מנייר, אך המוח שלך יידע מה קורה. השתמש במראה כדי שתוכל לראות מה הקהל יראה. אימון מול אחרים  וקבלת פידבק הוא בעל ערך רב. תרגול בקול רם יעזור לך לדייק קטעים מההספד שעשויים להיראות טוב על הנייר אך לא לזרום בקלות כשאומרים אותם בקול רם.
  • תירגעו: כמובן, זה קל יותר להגיד את זה מאשר לעשות זאת, אך נקיטת צעדים כמו היכרות עם האזור בו יועבר ההספד, לחוש את הפודיום, לבישת בגדים נוחים אך מתאימים, מים זמינים ונשימות עמוקות יכולים לעזור.
  • שים את עצמך במקום הקהל: זכור, לעולם לא יהיה לך קהל אוהד יותר. העברת הספד  היא מצווה, והם יודעים שזה קשה ולכן הם יהיו אסירי תודה. הם יעריכו את נכונותך לדבר.
  • קבל גיבוי: אם אינך בטוח כיצד אתה מרגיש ביום ההלוויה, בקש מחבר או בן משפחה לעמוד לצידך במקרה שלא תוכל להעביר את כל ההספד. עצם הידיעה שיש לך תוכנית גיבוי יכולה להקל עליך ולהוריד את רמת הלחץ.

התמודדות עם הרגשות שלך בעת העברת הספד

מותו של אדם אהוב הוא זמן מלחיץ ורגשי. ההתמודדות עם האובדן בנסיבות רגילות היא קשה דיה. עם זאת, הוספת המשימה הנוספת של העברת הספד היא מאתגרת במיוחד. הקהל שלך יקבל זאת באהדה אם אתה נרגש ואפילו לא שולט ברגשות שלך. למעשה, הם כנראה יצפו לזה. אם יש לך נקודה או שתיים שמאוד קשות עבורך, פשוט השתהה וקח את הזמן. כל מה שחשוב זה שתגידו את מה שאתם צריכים לומר.

  • ככל שתתרגלו יותר, תרגישו נוחים יותר עם המילים שאתם מביעים. החזרה יכולה לעזור עם לחץ שמקשה על ההתמודדות הרגשית. תרגול יהפוך אותך לבטוח יותר בהעברת המסר שלך.
  • אם אתה מודאג במיוחד לשמירה על קור רוחך, שקול להימנע ממגע עין עם הקהל. יהיו אורחים שיגיבו רגשית לחלקים מההודעה שלך או סתם להלוויה עצמה. במקום להסתכל לאורחים בעיניים, נסו להסתכל ממש מעל הקהל או רק אל הקהל בכללותו.
  • דבר לאט. במהלך הנאום שלך יהיו חלקים שיעוררו רגש יותר מאחרים. אם אתה מתרכז בזרימת הדיבור שלך, אל תחשוב כל כך הרבה על החלקים עם המטען הרגשי בנאום שלך.

התמודדות עם רגשות היא דבר נורמלי כאשר מכינים ומעבירים הספד. אל תתן לזה להפחיד אותך או להפחית ממאמציך. כאשר הקהל יבחין בקושי שלך, הוא לרוב יתחבר יותר למסרים שלך ויעריך עוד יותר את המאמץ. 

 

ניתן לעיין בדוגמא להספדים:

הספד לאבא

הספד של בת לאמא

 

אנו בבדרכך מנסים לעזור לאנשים להפרד בדרך שלהם. אנו משלבים שירותים של שריפת גופות, מעמדי פרידה מכבדים ומוצרי הנצחה איכותיים.

נשמח לענות על כל שאלה שתעלה בראשכם!

אולי יש לכם עוד שאלות?

נשמח תמיד לחשוב יחד, להתייחס לשאלותכם – פשוט צרו קשר

התקשרו  073-3742020 או השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן