מה מכיל טקס ההלוויה

כל הלוויה שונה. התרבות, האמונה, הערכים והאישיות של הנפטר ושל בני המשפחה, כל אלו באים לידי ביטוי בהלוויה. לכן, כשם שאנו חיים חיים מאוד שונים גם הלוויות מאוד שונות ובסוף כל הלוויה היא ייחודית. עם זאת, ישנם מרכיבים משותפים שכדאי לתת עליהם את הדעת כשבאים לתכנן את הלוויה.

בין אם יכללו מרכיבים מסוימים ובין אם לא, ומה הסדר המועדף שלהם, יהיה תלוי בהעדפה אישית של המשפחה ולפעמים בקשות הנפטר. עם זאת, אם אתם מתכננים הלוויה, הרשימה הבא יכולה לעזור לכם לחשוב על האפשרויות הנפוצות ביותר. 

ברור שאינכם מוגבלים לרכיבים אלו ואינכם נדרשים לכלול את כולם, זוהי עוד דרך לחשוב על המרכיבים והתכנים של הלוויה.

הלוויות ואזכרות נועדו לכבד את חיי הנפטרים. ההבדל המשמעותי היחיד הוא שהגופה או שרידיה נוכחים בהלוויה. בטקס האזכרה אין "גוף".

מרכיבי טקס ההלוויה משרתים מספר מטרות:

  • תמיכה באבלים ועזרה להכיר ולהתחיל בתהליך הקבלה של מציאות המוות
  • יצירת עדות לחיי המנוח תוך בניית תחושה של חיים משמעותיים
  • הזדמנות לפרידה פיזית אחרונה מהמנוח –  לשבת לידו, לומר לו דברי פרידה, לבקש סליחה, לומר תודה …
    תוכלו לקרוא כאן על חשיבות הפרידה הפיזית
  • עידוד הבעת האבל באופן התואם את ערכי התרבות של המנוח 
  • חיזוק תחושת המשכיות החיים

אלמנטים של הלוויה

הפרידה הפיזית

לאחר ההודעה על מותו של בן המשפחה, יש שרוצים להיפרד ממנו. לשבת לידו, לומר לו דברי פרידה, לבקש סליחה, לומר תודה, לאחל, לברך, לומר כל מה שרצינו לומר ולא אמרנו, לא הספקנו או לא העזנו. מכיוון שסוף הלוויה מסמל יותר מכל את הפרידה מהגוף (קבורת הגופה, קבורה או פיזור האפר ) חשוב לתת לפני תחילת הלוויה הזדמנות לפרידה הפיזית. הפרידה יכולה להתקיים במקום הפטירה (בבית או בבית החולים) או בבית קברות המאפשר שירות מסוג זה.

המוזיקה

לאורך ההיסטוריה, השימוש במוזיקה סייע לנו לסמן אירועי חיים. הדבר נכון גם למוזיקת הלוויה. בחירה  נכונה של מוזיקה או שיר  עוזרת לנו לאמץ את האובדן שלנו, להתמודד עם תחושות העצב שלנו ולהתחיל את ההתמודדות עם האבל שלנו. השיר או השירים הנבחרים עוזרים גם "לתת את הטון" ללוויה – מאובדן עמוק ועד אופטימיות המשכיות החיים. ניתן להשתמש במוזיקה גם להתאמה אישית של הלוויה –  השיר האהוב על הנפטר יעורר זיכרונות מסוימים לאבלים. ישנם אנשים שבוחרים שירים שמזכירה להם התנהגות , תכונות אופי של נפטר, פעילויות שאהב הנפטר.

ישנם אנשים שבוחרים לשלב בטקס מוזיקת רקע המנוגנת על ידי להקה

ניתן למצוא רעיונות למוזיקה להלוייה כאן

קריאת שירה / סיפורת

כמו מוסיקה, גם קריאות הלוויה מציעות לנו את ההזדמנות להביע את רגשותינו בנוגע לאובדן יקירנו. ישנן הלוויות בהן מעבר להספדים ישנן מספר הקראות, אך אין כללים קבועים. לסוג ההקראות יש מעט מאוד מגבלות. אין זה נדיר לראות מילות שירה ושירים יחד עם קטעי מקרא. בהקראה, אתה מכבד מישהו שאיבדת ואתה מבטא מה אתה מרגיש לגבי האובדן. ניתן להשתמש בכל קטע בטוב טעם ומתאים ללא קשר לז'אנר.

ניתן למצוא רעיונות לקטעי הקראה ללוייה כאן

ההספד

ההספד הוא נאום שנשא מקורב, חבר, או בן משפחה כדי לכבד את חיי הנפטרים. הספד נותן כבוד למנוח, מכיר בחשיבותם של חיים ייחודיים ולוכד כמה מהזכרונות שנותרו מאחור.  הספד שנכתב בצורה נכונה והועבר בכנות, באהבה ובכבוד, יעורר זיכרונות הקשורים לאדם שנפטר ויספק נחמה לנוכחים. אין הגבלה על מספר המספידים אבל כן רצוי למנן את הזמן כדי לא להכביד על זמן הקשב של הבאים ללוויה. לא נדיר לראות לוויות עם שלושה עד חמישה הספדים.

ניתן לקרוא את המדריך שלנו על איך מכינים ומעבירים הספד כאן

סמלים

גם סמלים דתיים וגם חילוניים הם חלק נפוץ nהלוויות (ואזכרות). פרחים, נרות, אבנים –  כולם מעוררים רגשות בקרב מי שנמצא באבל. פסיכולוגים ומומחים לאבל מתייחסים לעיתים קרובות לחשיבותם של סמלים כחלק מהדרך שלנו לבטא את רגשותינו. ניתן לראות פעמים רבות את החשיבות של הפרידה בעזרתהנחת אבן או פרחים. כמובן שנוכל לוודא שיהיה לכם מלאי של פרחים ואף אבני פרידה ייחודיות לקראת הטקס. 

זכרונות

הלוויה הם חלק ממסע ארוך של פרידה המכבדת את המנוח. שיתוף בזכרונות היא חלק חשוב מתהליך האבל והינה דבק חזק בין האבלים. למעשה, שילוב זיכרונות הוא דרך יעילה מאוד להתאמה אישית של הלוויה. בנוסף להספדים, אפשר לבקש מקרובים לנפטר לשתף זיכרון מיוחד או לדבר על יקירכם. אפשר להציג תצלומים או סרטון מחווה. ניתן להכין ספר זיכרון עם תמונות מכתבים וברכות שנאספו לאורך השנים ולהניח אותו על שולחן זיכרון  ישנן דרכים רבות בהן ניתן לשלב זיכרונות בלוויה. ישנם אנשים שבעודם בחיים מכינים את הזכרונות ופעולות הנצחה שהם רוצים שיתקיימו במותם – לפעמים מכינים מראש סרטון או קטע קריאה שהוא מסר מהמנוח בעודו בחיים. מסרים אלו תמיד יקבלו את מלוא הקשב בהלוויה.

הנחייה / ניהול טקס

האמור לעיל הם המרכיבים הנפוצים ביותר של הלוויה. הם לא מגבילים ומה שנכון עבורך לא בהכרח נכון לאחר.


אנו בבדרכך מנסים לעזור לאנשים להפרד בדרך שלהם. אנו משלבים שירותים של שריפת גופות, מעמדי פרידה מכבדים ומוצרי הנצחה איכותיים.

נשמח לענות על כל שאלה שתעלה בראשכם!

אולי יש לכם עוד שאלות?

נשמח תמיד לחשוב יחד, להתייחס לשאלותכם – פשוט צרו קשר

התקשרו  073-3742020 או השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן