מי היה מאמין שהקורונה תיצור שינוי תרבותי שישפיע על קבורה אזרחית?

שנה מפרוץ הקורונה, עומר גונן, מנכ"ל בדרכך, מצייר תמונה שונה על השפעת הקורונה על עצמאות אנשים ובחירה חופשית 

חדר הפרידה של
חדר הפרידה של "בדרכך"

אנו יושבים זה לצד זו בשתי כורסאות ירוקות בחדר הפרידה בבית העלמין "בשביל מנוחה נכונה". התחושה נוחה, הוילונות מסביבי מרככים את האווירה וברור לי שזה מקום שספג מנות גדושות של כאב. עומר גונן, מנכ"ל "בדרכך" יושב לידי ואומר לי שחשוב לו לקיים את השיחה כאן בחדר הפרידה. "זה מקום שמשקף את מה שאנחנו רוצים לייצר – מקום שמכבד את מעמד הפרידה ויוצר אפשרויות פרידה אחרות בישראל"

אני ביקשתי לשוחח עם עומר על מנת להבין את הקשר בין הקורונה לבין קבורה אזרחית.

עבור חלק מהאנשים, ההבנה שהמוות יכול לדפוק על הדלת מחר, מפחידה ומשתקת. היא יכולה לגרום לאנשים להסתגר ולהפסיק את שגרתם ואת מימוש רצונם. לחלק אחר, ההבנה הזו היא קריאת השקמה

"אז בוא נדבר על הפיל שבחדר – הקורונה היטיבה עם עסקי הקבורה ?"

קורונה
הקורונה השפיעה על קבורה ?

עומר חושב רגע ועונה "לא ממש, אולי באופן עקיף. אם הקורונה מובילה למוות, זה לרוב מוות "מפתיע" ובקבורה אזרחית יש מרכיב גדול של תכנון מראש. הלקוחות של קבורה אזרחית הם אנשים שלא רוצים את ברירת המחדל שמסופקת על ידי חברת קדישא. והם יודעים בדיוק מה הם כן רוצים. חלק מהם רוצים טקס חילוני, חלקם רוצים קבורה בארון, חלק רוצים שריפה, וחלק בכלל רוצים פיזור של אפר חלק קבורת האפר במקום שקרוב אל ליבם. ללקוחות אלו יש סיבות ודעה מגובשת לגבי מה הם רוצים ולא רוצים.

הקורונה חידדה אצל הרבה אנשים את הנקודה  שהמוות יכול להפתיע. ולכן אם חשובה לך דרך הפרידה, חשוב להגדירה מראש ולוודא שאתה יודע מי ידאג לממש אותה,  גם אם זה בפועל שנים רבות מראש.

עבור חלק מהאנשים, ההבנה שהמוות יכול לדפוק על דלתך מחר מפחידה ומשתקת. היא יכולה לגרום לאנשים להסתגר ולהפסיק את שגרתם ואת מימוש רצונם. לחלק אחר, ההבנה הזו היא קריאת השקמה. ההבנה שמחר יכול להיות היום האחרון, משמעותה שצריך להנות מהחיים ולממש רצונות מידי יום. לאותם אנשים, הקורונה יצרה תובנות עמוקות מה הם הדברים המוערכים על ידם – לצאת החוצה לטבע, לשמש, לפיקניק בין העצים, לים, למדבר,לפגוש משפחה, חברים, סתם אנשים מעניינים,  לשבת עם מחשבותיך בבית קפה, ללכת למוזיאון, לראות הצגה בתיאטרון לצפות בסרט בקולנוע, לטעום טעמים חדשים במסעדה, לחזק את הגוף בפעילות ספורט, לחזק את הנשמה במפגש עם מקשיבים וקשובים, הריחות של שוק פירות ירקות ותבלינים, הפיתויים של חלון ראווה, הצבעים העזים של פרחים במשתלה – פתאום הכל יכול להעלם, קצת כמו פרידה.

חקרנו את נושא הקורונה ומה שלמדנו הוא שלמבוגרים שעברו את הקורונה, זאת אומרת, מבוגרים שעברו ממקום של סבל, פחד, חוסר ודאות, מחסור ובידוד חברתי במלוא מובן המילה למקום יותר טוב של תקווה, תחושת ניצחון, שליטה, בטחון, חופש, אמונה וחיבור, נוצר סוג של "אני מחודש". אנחנו קוראים לזה "המבוגר החדש". ההתמודדות עם הקשיים הנפשיים שיצרה הקורונה, והמעבר אל תקופה בה נראה האור קרוב מתמיד, יצרה תחושות של ניצחון מלחמה ושל מסוגלות. חלק גילו יכולות חדשות, חלק גילו חיבור טכנולוגי, וחלקם גילו תחומי עניין חדשים. אותה התמודדות עם הפחד ממוות הובילה ליצירת אוכלוסייה גדולה שיודעת באופן יותר ברור מה היא רוצה ושאינה פוחדת לדבר על המוות ומה הם רוצים בסוף חייהם.

יותר אנשים מזמינים מראש את הקבורה האזרחית, בגלל שהם אינם רוצים את ברירת המחדל שמציע המדינה של קבורה אורתודקסית. הם מבינים איך הם רוצים להפרד, ממי וממה. לכן יש יותר ביקוש לקבורה אזרחית ובמקרה שלנו מדובר בהזמנת אופרה (שריפה) ומעמד פרידה" .

למבוגרים שעברו את הקורונה, זאת אומרת, מבוגרים שעברו ממקום של סבל, פחד, חוסר ודאות, מחסור ובידוד חברתי במלוא מובן המילה למקום יותר טוב של תקווה, תחושת ניצחון, שליטה, בטחון, חופש, אמונה וחיבור, נוצר סוג של "אני מחודש"

התקשרו אל בדרכך בכל שאלה – נשמח לעזור ולייעץ 073-3742020

"מעניין אם אותם אנשים שרוצים לתכנן קדימה יודעים שיש להם חלופת קבורה ללא עלות כשהם פונים אליכם" אני תוהה ומפנה את השאלה אל עומר.

אבני הנצחה להלוויה
אנו מספקים מבחר של חלוקי נחל וכל כתיבה מתאימים להטביע זכרון מהיום האחרון

"ראשית, רוב האנשים מסתפקים בפתרון הקבורה של המדינה. קבורה אזרחית לא מתאימה ולא מיועדת לכל אחד. היא נועדה למי שבאמת לא מעוניין בברירת המחדל שמכתיבה הקבורה האורתודוקסית או למי שמפריעה בכלל ההתעסקות עם חברת קדישא. אפשר להיקבר חינם בישראל,  אבל זה חייב להיות בבית הקברות של עיר מגוריך, וזה חייב להיות בקבורה הנהוגה באותו בית קבורות – למשל קבורה בקומות או סנהדרין. זה גם חייב להיות עם הניהול הטקסי של חברת קדישא. אם אתה חי עם זה בשלום, אז זה פתרון טוב וזול. אלי באים כשרוצים דרך אחרת.

אני חייב להוסיף שאנחנו תמיד מנסים לשלב בין העקרונות החשובים של הקבורה האורתודוקסית ובין רצון המשפחה. בקבורה האורתודוקסית יש הרבה עקרונות מאוד נכונים לפרידה: הליווי של המת, הזמן לומר תודה ולבקש סליחה  מהמנוח על ידי המשפחה והחברים, ההזדמנות לספק תמיכה למשפחה, הזמן להיפרד פיזית מהנפטר.  אלו עקרונות נכונים לכל פרידה. זה אולי הדבר שהכי חשוב לוודא שיתקיים, כאשר אתה מוותר על הקבורה האורתודוקסית ובוחר בקבורה אזרחית. כאשר תהליך הקבורה אינו מנוהל על ידי חברת קדישא, האחריות על בניית תהליך פרידה – המקביל להלוויה- היא בידיים שלך וחשוב להתייחס למרכיבים החשובים של הפרידה.

 

חלק מהאנשים שפונים אלינו הם אנשים צעירים ובריאים במיוחד בראשם. לרבים מהם ייקח שנים רבות עד שיגיע יומם האחרון. מה שמאפיין את כל הפונים אלינו זה שהם יודעים מה הם רוצים ומה הם ממש לא רוצים. בשיחה איתנו הרצון הזה הופך לתוכנית

התקשרו אל בדרכך בכל שאלה – נשמח לעזור ולייעץ 073-3742020

אני יכול לומר לך שחלק מהאנשים שפונים אלינו הם אנשים צעירים ובריאים במיוחד בראשם. לרבים מהם ייקח שנים רבות עד שיגיע יומם האחרון. מה שמאפיין את כל הפונים אלינו זה שהם יודעים מה הם רוצים ומה הם ממש לא רוצים. בשיחה איתנו הרצון הזה הופך לתוכנית, ואנחנו הופכים להיות האחראים על הביצוע. הם מעבירים אלינו את המושכות. עבורם, ביום מותם, הכל יהפוך להיות פשוט במקום כאוטי. איש הקשר שלהם יתקשר אלינו ומשם אנחנו מטפלים בכל, מלווים מסביב לשעון, מייעצים ומדריכים כיצד יש לנהוג. אנחנו מטפלים בפינוי ובכל הביורוקרטיה, מטפלים ברישיון הקבורה, מארגנים את הפרידה כפי שתוכנן מראש, וכך בעצם המשפחה חופשית מכל השיגעונות האלה ויכולה להיפרד ולהתאבל בלי להתעסק במה שמסביב".

"האם לא מספיק לכתוב בצוואה על אופי הפרידה הרצוי?" 

"חשוב אבל לא מספיק! צוואה תפתח זמן מה אחרי הפטירה, הרבה אחרי הקבורה. ההנחיות עבור הסדרי הקבורה צריכים להיות ברורים ובאחריות של נציג נאמן של הנפטר שיפעל לקדם את רצונו ללא קשר לעיתוי פתיחת הצוואה. כדאי לבצע את ה"שופינג" מבעוד מועד ולהגדיר בדיוק מה רצוי – קבורה בארון / שריפה, אופי מעמד הפרידה, מיקום קבורה או פיזור אפר. להשאיר לנציגיך לעשות את כל הבירורים לאחר הפטירה, יוצר לחץ של זמן, ומוביל לפשרות רבות ולפעמים על ויתור גדול ביחס לרצון הנפטר.

התכנון לקראת המוות הוא  דבר נכון לעשותו, במידה ואתה יכול לשם בצד את הקושי הנפשי להתמודד עם ההבנה שביום מן הימים תמות כמובן.

יש לכך מספר יתרונות:

  1. תוכל לדאוג לפרידה בדיוק בדרך שלך – דרך הקבורה, דרך הפרידה, מסרים שחשוב להעביר, הנצחה, בקשות אחרונות.
  2. יש הזדמנות לדבר על הדברים – אם יש לך בקשות מיוחדות, במיוחד כאלו שעלולות לעורר התנגדות במשפחה (לדוגמא בקשה לאופרה (שריפת הגופה) לפעמים מתעוררת התנגדות אצל הילדים או בן/בת הזוג) – זה נותן זמן "לשים את הדברים על השולחן" ולהגיע לעמק השווה או לפחות להסביר מה מניע אותך ולמה זו דרך נכונה עבורך להיפרד מהעולם. היום דיברתי עם מישהי שחשוב לה להתחבר לים, לכן היא רוצה שגופתה תישרף והאפר יפוזר בים. אבל יש לה עוד דרך לעבור עם הילדים שלה בנושא זה, כי הם ממש לא אהבו את הרעיון.
  3. עצם ההתמודדות עם הנושא היא התחלה של תהליך חשוב של השלמה ושיחה. לדוגמא יש אנשים שההתמודדות  מובילה אותם לפתור בעיות מהעבר עם משפחה.
  4. תכנון מראש גם פותר בעיות טכניות, לדוגמא הרבה אנשים שמשלמים את כל עלות הפרידה מראש כדי לא ליצור נטל כספי ביום הפטירה. כאשר אדם נפטר, חשבונותיו נסגרים עד לחלוקת ממונו עם אישור הצוואה – לכן לפעמים מימון סידורי הקבורה נופל על המשפחה. התשלום מראש פותר זאת.
  5. ובסוף, זה  פשוט חוסך המון כאב ראש ביום הכי לא נכון. יום הפרידה הוא גם כך יום קשה, אז להוסיף לו את כל הלוגיסטיקות של מציאת חברה לקבורה אזרחית, לדון על מה מקבלים ואיך זה יעבוד בזמן שאתה מנסה לעכל את מה שקרה – זה פשוט לא הזמן. אם כבר סגרת מראש הכל, איש הקשר מתקשר לחברת הקבורה והם כבר מקדמים את התהליך.

התקשרו אל בדרכך בכל שאלה – נשמח לעזור ולייעץ 073-3742020

אולי יש לכם עוד שאלות?

נשמח תמיד לחשוב יחד, להתייחס לשאלותכם – פשוט צרו קשר

התקשרו  073-3742020 או השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן