האם מותרת שריפת גופות ביהדות

מבחינת ההלכה שריפת גופה היא דבר אסור. בשל חומרת האיסור נקבע בהלכה שאין תוקף לצוואתו של מי שציווה לשרוף את גופתו ושיש לקבור אותו על פי ההלכה. יחד עם זאת ניתן למצוא לאורך ההיסטוריה היהודית מקרים רבים שבהם נשרפו גופות המתים מימי שאול המלך. החקיקה בישראל מאוד ברורה בנושא וקובעת שצוואת הנפטר היא שקובעת ובהחלט מותר לנפטר לבחור בשריפת גופתו כחלק מתהליך קבורה.

למה אוסרת היהדות שריפת גופות

הרמב"ם בספר המצוות (מצוות עשה רלא) מסביר כי חובת הקבורה היא מן המצוות החשובות שנאמרו בתורה, והיא אמורה על כל אדם, אף על הרוגי בית דין, כמו שנאמר בתורה במפורש: "וכי יהיה באיש חטא משפט מות והומת, ותלית אותו על עץ. לא תלין נבלתו על העץ כי קבור תקברנו ביום ההוא כי קללת אלוקים תלוי, ולא תטמא את אדמתך אשר ה' אלוקיך נתן לך נחלה" (דברים כא, כב-כג).

על פי היהדות, הקב"ה ברא את גופנו כצלם אלוקים, ודווקא הגוף הוא הגורם לכך שנוכל להתקרב אל ה' – הגוף מהווה נרתיק לנשמה האלוהית, על כן, יש לתת לגוף את הכבוד הראוי, ולקוברו בכבוד, כראוי לצלם אלוקים שמופיע בגופנו. משום כך ברור שאין לשרוף גופה של אדם שמבקש לעשות זאת, כיוון שזה מבזה את הגוף ששימש את האדם כל ימי חייו, כדי לעבוד את ה'. 

הנימוק הנוסף לחשיבות הקבורה עוסקת בתחיית המתים. האמונה העמוקה בתחיית המתים למעשה גורסת כי הפרידה מהגוף היא זמנית אך האמירה שאדם שורף את גופתו, היא אמירה שהוא מאמין שהפרידה מהגוף היא סופית, דבר שמנוגד לבסיס האמונה בתחיית המתים.

יש עדויות לשריפת גופות יהודים בתנ"ך

על שאול המלך נאמר בספר שמואל א' פרק לא' יב' שנאמר "ויקומו כל איש חיל וילכו כל הלילה ויקחו את גוית שאול ואת גוית בניו מחומת בית שן (ששם נפלו בקרב) ויבאו יבשה וישרפו אותם שם". אז לכאורה, הנה מלכים ובני מלכים ושורפים אותם. אבל נאמר בהמשך, בפסוק הבא "ויקחו את עצמותיהם ויקברו תחת האשל ביבשה ויצמו שבעת ימים". 

תאור זה דומה מאוד לשימוש הנעשה בתאי שריפה מודרנים. בכבשנים אלו, הגופה נחשפת לחום גבוה ומתפרקת. עם סיום התהליך שרידי הגופה הן למעשה חלקי העצמות. העצמות נאספות ולאחר טחינה נוצר ה"אפר" שהוא למעשה שרידי העצמות. ניתן לדמיין שקבורת השרידים הן למעשה כקיום דרך הקבורה של שאול המלך.

ניתן למצוא עדויות נוספות לשריפת גופותיהם של מלכים לדוגמא:

על יהורם נאמר: "וַיָּמָת, בְּתַחֲלֻאִים רָעִים; וְלֹא-עָשׂוּ לוֹ עַמּוֹ שְׂרֵפָה, כִּשְׂרֵפַת אֲבֹתָיו "

על המלך אסא כתוב: "וַיַּשְׁכִּיבֻהוּ בַּמִּשְׁכָּב אֲשֶׁר מִלֵּא בְּשָׂמִים וּזְנִים, מְרֻקָּחִים בְּמִרְקַחַת מַעֲשֶׂה; וַיִּשְׂרְפוּ-לוֹ שְׂרֵפָה, גְּדוֹלָה עַד-לִמְאֹד."

בנבואת ירמיהו נאמר לצדקיהו המלך: "בְּשָׁלוֹם תָּמוּת, וּכְמִשְׂרְפוֹת אֲבוֹתֶיךָ הַמְּלָכִים הָרִאשֹׁנִים אֲשֶׁר-הָיוּ לְפָנֶיךָ כֵּן יִשְׂרְפוּ-לָךְ, וְהוֹי אָדוֹן, יִסְפְּדוּ-לָךְ: כִּי-דָבָר אֲנִי-דִבַּרְתִּי, נְאֻם-ה'"

שריפת גופות ביהדות הרפורמית

ביהדות הרפורמית שריפת הגופה נחשבת לגיטימית, אם כי שיטת הקבורה באדמה עדיין מועדפת.

ד"ר וינר שניתח את מנהגי ישראל טען שהנוהג היה לקבור באדמה, אך שאין איסור בטיפול אחר שבגופת המת כל עוד הוא נעשה דרך כבוד.

ביהדות הרפורמית בארה"ב יצאה הנחייה ברור שיש לכבד את רצון המת אם ביקש בצוואתו שגופתו תשרף, לחץ כאן לעיון במקור)

ד"ר שלזינגר הוציא לקראת סוף המאה ה-19 חוברת שבה טען ששרפת מתים הייתה נוהגת ביהדות בעבר הרחוק. 

הרב יצחק חיים קסטיליוני, רבה הראשי של רומא והסמכות הרוחנית הראשית של יהדות איטליה נפטר בשנת 1911. היא ביקש בצוואתו שגופתו תשרף. ואכן גופתו נשרפה ושרידיה נקברו בבית קברות. הרב היה בעמדה ברורה ששריפת גופות מותרת ביהדות.

כיום כ- 30% מהיהודים בארה"ב בוחרים קבורה על בסיס שריפת גופתם (לחץ כאן לעיון במקור)

מה אומר החוק במדינת ישראל על שריפת גופות

במדינת ישראל הגיעו לבית המשפט מספר מקרים בנושא צוואות אנשים לשריפת גופתם. בית המשפט אמר, שאם אדם ציווה שישרפו אותו צריך לכבד את צוואתו. כלומר, באנו למחלוקת בין ההלכה ובין הגישה של בית המשפט האזרחי. שההלכה אומרת, שאם אדם אומר שלא יקברו אותו, הוא גם יהודי וההלכה היא מורת הדרך שלו ולכן אין שומעים לו, אלא קוברים. ואם אמר שישרפו אותו, שאין שומעים לו ואין שורפים אותו. זו עמדת ההלכה. בעוד שלפי ביהמ"ש מכבדים את צוואתו.

בקישור הבא ניתן ללמוד על חוקיות שריפת גופות בישראל 


אנו בבדרכך מנסים לעזור לאנשים להפרד בדרך שלהם. אנו משלבים שירותים של שריפת גופות, מעמדי פרידה מכבדים ומוצרי הנצחה איכותיים.

נשמח לענות על כל שאלה שתעלה בראשכם!

אולי יש לכם עוד שאלות?

נשמח תמיד לחשוב יחד, להתייחס לשאלותכם – פשוט צרו קשר

התקשרו  073-3742020 או השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן